اخبار مرکز, مرکز تحقیقات ژنتیک

گفتگو مطبوعاتی رئیس اداره بهزیستی میبد و رئیس دانشگاه میبد در مورد مرکز تحقیقات ژنتیک میبد با ایرنا

[vc_row content_text_aligment=”left”][vc_column][vc_column_text]رییس دانشگاه میبد با اشاره به جایگاه ویژه مرکز تحقیقات ژنتیک میبد در استان یزد گفت: همکاری و ارتباط واقعی این مرکز با دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی زمینه پاسخگویی به بسیاری از مشکلات این حوزه و تولید محصولات را فراهم می‌سازد.

دکتر عباس کلانتری خلیل‌آباد چهارشنبه شب مورخ 1399/05/22 در گفت و گو با ایرنا افزود: همکاری و ارتباطی که این مرکز با دانشگاه علوم پزشکی نیز می‌تواند داشته ‌باشد را هم نباید نادیده گرفت.

وی انعقاد تفاهم نامه بین مرکز تحقیقات ژنتیک میبد و دانشگاه های میبد و اردکان را یادآور شد و ادامه داد: این تفاهم نامه به توصیه امام جمعه میبد به صورت سه جانبه بین دانشگاه‌های میبد و اردکان و مرکز یاد شده برای استفاده از امکانات به صورت متقابل منعقد شده‌است.

رییس دانشگاه میبد اضافه کرد : با اجرای تفاهم‌نامه ذکر شده دانشگاه‌های میبد و اردکان می‌توانند از ظرفیت و امکانات و تجهیزات مرکز تحقیقات ژنتیک استفاده کنند و نیز این مرکز از ظرفیت‌های آزمایشگاهی و اساتید دانشگاه‌ها بهره‌مند شود.

وی با اشاره به خریداری تجهیزات و دستگاههای ویژه و مرتبط به نانو حدود ۱۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر توسط دانشگاه میبد گفت: این دانشگاه با داشتن این تجهیزات و همچنین پذیرش دانشجو در رشته مهندسی پزشکی می‌تواند در زمینه ساخت ، تامین و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی و تولید بعضی از کیت‌ها با مرکز تحقیقات ژنتیک شهرستان همکاری کند.

وی افزود: دانشگاه اردکان نیز با توجه به داشتن امکانات و رشته‌های گیاهی و ژنتیک جانوری می‌تواند همکاری با این مرکز تحقیقاتی داشته‌ باشند.

کلانتری تصریح کرد: این همکاری‌ها مکمل یگدیگر هستند و با وارد شدن به فاز اجرایی و تشکیل کمیته‌های اجرایی و انعقاد قراردادها و پیگیری و فعالیت نتایج خوبی را به دنبال‌ دارند.

 

رییس اداره بهزیستی میبد نیز گفت: مرکز تحقیقات ژنتیک میبد به عنوان مرکزی جامع تحقیقات ژنتیک با سابقه بیش از هشت سال از مهمترین و مجهزترین مراکز خدمات مشاوره و تشخیص ژنتیک سازمان بهزیستی کشور است.

سید محسن فلاح افزود: این مرکز با داشتن مجوزهای لازم تحقیقاتی از سوی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در فاصله ۱۰ کیلومتری میبد و ۴۰ کیلومتر مرکز استان یزد واقع شده‌است.

وی با یادآور شدن وجود تجهیزات استاندارد و پیشرفته در این مرکز تحقیقاتی افزود: این مجموعه دولتی با بهره‌گیری از پرسنل متخصص و فرهیخته و نرم افزارهای روز دنیا ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی و مشاوره ژنتیک در جنوب شرق کشور است.

رییس اداره بهزیستی میبد در ادامه گفت: مرکز تحقیقات ژنتیک میبد دارای واحدهای مشاوره ژنتیک ، غربالگری جنین ، آزمایشگاه‌های سیتو ژنتیک و سیتو ژنتیک مولکولی و ارائه دهنده خدمات مشاوره ژنتیک ، غربالگری قبل از تولد و بدو تولد و انواع آزمایش‌های تخصصی با حداقل هزینه می‌باشد.

فلاح همچنین به فعالیت انجام شده در جهت کمک به شناخت بهتر و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی ،جلوگیری از ابتلای مجدد به این بیماری‌ها ، پیشنهاد راهکارهای مناسب درمانی ، انجام پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط به خانواده های ۲ معلول به بالا و عقب مانده‌های ذهنی اشاره کرد.

وی حمایت از خانواده‌های درمعرض خطر داشتن اختلالات ژنتیکی با استفاده از یارانه تشخیصی دولتی و تعیین وضعیت ناقلی سایر اعضای خانواده را نیز یادآور شد و اظهار کرد : بخش آزمایشگاهی این مرکز به موسسه‌ تحقیقاتی خیریه اجاره داده‌شده و بخش مشاوره ژنتیک آن نیز به صورت دولتی اداره می‌شود.

این مسوول به تفاهم نامه امضا شده بین مرکز تحقیقات ژنتیک و دانشگاههای میبد و اردکان با هدف توسعه برنامه‌های تحقیقاتی این مرکز و ایجاد زمینه برای همکاری‌های مشترک بین سه نهاد پژوهشی و آموزشی و هم افزایی علمی و پژوهشی و استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات طرفین اشاره کرد.

وی پیگیری‌های درحال انجام برای انعقاد قرارداد با دانشگاه‌های دیگر استان ونیز همکاری انجام شده مرکز تحقیقات با مرکزتحقیقات دیابت استان را یادآور شد و به در دستور کار قرار دادن امضای تفاهم‌نامه با دیگر مراکز علمی و بازدید آنها از این مرکز نیز اشاره کرد.

رییس اداره بهزیستی میبد گفت : مرکز تحقیقات ژنتیک میبد در سال گذشته چهار هزار و ۹۳ مورد مراجعه آزمایشگاه و یک هزار و ۸۰ مورد مراجعه مشاوره ژنتیک از میبد و دیگر شهرهای استان مانند اردکان و یزد و اشکذر و همچنین سایر شهرها مانند کرمان و شهربابک و نایین داشته است.

وی بیشترین مراجعه را در ارتباط با غربالگری جنین عنوان کرد و به نوبت دهی آنلاین از طریق سایت مرکز نیز اشاره کرد.

این مسوول با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات ژنتیک میبد در سالهای گذشته اعتبارات دولتی عمرانی گرفته‌است ، اختصاص ردیف بودجه برای این مرکز در سال جاری را نیز یادآور شد که با توجه به آن ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برای انجام تحقیقات مشاوره‌ای و تشخیصی به مرکز اختصاص داده شده‌است.

وی در ادامه به هزینه بیش از ۱۵ میلیارد تومان که تا به حال برای این مرکز تحقیقاتی صرف شده و مشارکت خیرین در خرید تجهیزات و کمک به بیماران بی بضاعت هم اشاره کرد.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”12px”][vc_empty_space height=”12px”][vc_column_text][/vc_column_text][vc_empty_space height=”12px”][mkdf_image_gallery type=”masonry” image_behavior=”lightbox” number_of_columns=”three” space_between_columns=”normal”][mkdf_image_gallery type=”masonry” image_behavior=”lightbox” number_of_columns=”three” space_between_columns=”normal”][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *